Strona główna‎ > ‎

Język łaciński w naukach medycznych

Program przeznaczony jest dla klas przygotowujących do podjęcia studiów na kierunkach przyrodniczych i medycznych.
  • Ilość godzin przeznaczonych na realizację programu: około 90 (60+30)
    np. w pierwszym roku nauczania 2 godziny tygodniowo, w  drugim roku nauczania 1 godzina tygodniowo)
  • Proponowany podręcznik: Danuta Józefa Środoń, Latine legimus et dicimus, Wydawnictwo Bonus Liber
  1. Współczesne języki europejskie rozwijały się w ciągłym kontakcie z łacińskim dziedzictwem językowo-kulturowym. Nauka fleksji i składni języka łacińskiego oraz poznanie - nawet niewielkiego - zbioru słów łacińskich daje uczniom wiedzę niezbędną dla kształtowania i zdobywania przez nich wyższej kultury języka i świadomości kulturowej:
    • uświadomienie sobie zależności języków europejskich, w tym języka polskiego, od łaciny; 
      • lepsze zrozumienie budowy zdania nie tylko łacińskiego, ale każdego języka europejskiego;
      •  świadome posługiwanie się językiem ojczystym; 
      • łatwiejsze przyswajanie współczesnych języków obcych
    • gruntowne zrozumienie stosowanej i wciąż tworzonej specjalistycznej terminologii naukowej i technicznej – podobnie brzmiącej w różnych językach współczesnych
    • zdobycie i kształtowanie świadomości przynależności do wspólnego europejskiego kręgu kulturowego 
  2. Łacina ma właściwości przedmiotów ścisłych - jest wyjątkowo uporządkowanym i logicznym językiem fleksyjnym. Nauka łaciny wpływa na:
    • zdobycie i kształtowanie umiejętności logicznego myślenia i wnioskowania
    • zdobycie i kształtowanie umiejętności prostego i precyzyjnego wyrażania myśli, lepszego komunikowania się
    • zwiększenie możliwości intelektualnych
    • lepsze przyswajanie każdego rodzaju wiedzy 
    • uzyskiwanie lepszych wyników w testach i egzaminach